۱-۷-اهمیت و ضرورت تحقیق
ظهور سازمان های اجتماعی و گسترش روزافزون آنها یکی از ویژگی های بارز تمدن بشری است از طرفی تنوع و گوناگونی یکی از ویژگیهای بارز در دنیای مدیریت امروز است. بدیهی است هر سازمان برای نیل به اهدافش نیاز به مدیران هوشمند و متفکری را دارد که با بهره گرفتن از انواع هوشهای چندگانه خود و بکارگیری مهارت تفکر انتقادی، ضمن بسیج امکانات، سازمانها را به سوی هدف مشخص و معین رهبری و هدایت نماید. با توجه به اهمیت هوش، مخصوصاً هوش چندگانه برای مدیران سازمانها در ایجاد تفکر خلاق، کشف الگوها، تحلیل مشکلات و تأثیرات مثبت و مستقیم این هوش بر عملکرد خود و کارکنان، ضرورت آشنایی آنان با این مفهوم را بیش از پیش طلب می نماید.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
به طور کلی اینگونه می توان گفت که بهترین حوزه مناسب برای مقایسه هوش و تفکر محیط کار است زیرا فرد در محیط کارخود علاوه برتوانمندیهای علمی( که از هوش عقلی نتیجه می شود) از سایر قابلیت‌های خود نیز استفاده می کند. از این رو، در حوزه توسعه منابع انسانی در سازمانها مفهوم هوش چندگانه و در کنار آن تفکر انتقادی به کار گرفته شده اند تا به سایرمهارتهای فردی، علاوه بر قابلیت‌های تخصصی، توجه شود( بابایی و مومنی، ۱۳۸۴).
نتیجه تصویری برای موضوع هوش
از طرفی مدیریت و اداره کردن موقعیت رشد و توسعه، نیازمند شایستگی و کفایت است. البته قبل از آن باید توان، قابلیت و بنیه مدیر افزایش یابد. مدیری که از شایستگی و توان هوشی بالایی برخوردار است، می تواند با به کارگیری هریک از انواع هوش چندگانه خود و قدرت تفکر انتقادی و تحلیل آنها، چنان اطمینانی را در کارکنان به وجود آورد که آنها تمام وقت و توان خود را صرف تحقق اهداف سازمان نمایند. در چنین شرایطی است که سازمان به طور مداوم رشد و توسعه می‌یابد و این رشد و توسعه منجر به پیشرفت جامعه و سازمان و شرکت می گردد(صادقی و دیگران، ۱۳۸۵).
اما باید توجه داشت که هرچه در سازمان به سمت سطوح بالاتر می رویم، اهمیت هوش در مقایسه با هوش عقلی افزایش می یابد. به همین علت هوش و موضوع تفکرانتقادی از اهمیت زیادی برای یک مدیر سازمان در رهبری و مدیریت آن سازمان در راستای نیل به اثربخشی آن سازمان برخوردار می شود و مدیران باید با بهره گیری از توانایی های ذهنی خود در راستای نیل به اثربخشی سازمان تلاش نمایند (Goleman et al, 2001,p. 47).
در پایان قابل ذکر است که مدیری که از توانایی بالایی در حوزه تفکر انتقادی بهره مند باشد و یا بتوانیم با تکنیکهای که در این تحقیق به آن اشاره خواهیم کرد توان تفکر انتقادی مدیر را بالا ببریم این مدیر بهتر فرصتهای محیطی را کشف و شناسایی خواهد کرد و هر پیشامدی را فرصت تلقی نخواهد کرد زیرا همیشه هر اتفاق یک فرصت نیست. اینها مواردی هستند که با توجه به مفاهیم هوش چندگانه و تفکر انتقادی کاربردی تر خواهند شد.
۱-۸-قلمرو تحقیق
الف) قلمرو موضعی
محدوده تحقیق از نظر موضوع، بررسی رابطه بین هوش چندگانه مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل با میزان تفکر انتقادی آنها می‌باشد.
نتیجه تصویری برای موضوع هوش
ب) قلمرو مکانی
قلمرو مکانی تحقیق حاضر دانشگاه های آزاد اسلامی استان اردبیل می‌باشد.
ج) قلمرو زمانی
از نظر زمانی قلمرو تحقیق سال ۱۳۹۱ می‌باشد. که در جدول ۱-۱ نشان داده شده است.
جدول ۱-۱: قلمرو زمانی تحقیق

 

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ردیف نوع فعالیت شروع پایان
۱ مطالعات کتابخانه‏ای ۱/۴/۹۱ ۳۰/۵/۹۱
۲ جمع‏آوری اطلاعات ۱/۶/۹۱ ۱۵/۹/۹۱
۳ تجزیه و تحلیل داده‏ها ۱۶/۹/۹۱ ۱۵/۱۰/۹۱
۴ گزارش نهایی ۱۶/۱۰/۹۱ ۳۰/۱۱/۹۱

۱-۹-متغیرهای تحقیق
در این تحقیق دو متغیر وجود دارد که هوش چندگانه مدیران به عنوان متغیر مستقل و میزان تفکر انتقادی مدیران به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته می شود.
الف) متغیر مستقل : هوش چندگانه

 

 

هوش موسیقیایی

هوش حرکتی

هوش منطقی

هوش فضایی

هوش زبانی

هوش اجتماعی

هوش درون فردی

هوش طبیعت گرایی

ب) متغیر وابسته

 

 

تفکر انتقادی

مدل تحلیلی تحقیق
متغیر وابسته متغیرهای مستقل

شکل۱-۱- مدل عملیاتی تحقیق
۱-۱۰-تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق

 

 

هوش چندگانه: هوش امری انتزاعی است و هوش چندگانه مفهومی است که به بررسی ابعاد هوش در انسان می پردازد.(کریستیسن، ۱۹۹۸):

هوش زبانی: افراد با هوش زبانی بالا می توانند از لغات، هم در گفتار و هم در نوشتار، به گونه‌ای موثر استفاده کنند. این افراد می توانند زبان را برای کاربردهای مختلف از جمله متقاعد کردن دیگران برای انجام کاری خاص، به یاد آوردن اطلاعات، و صحبت درباره ی خود زبان و غیره، به شیوه ای کارآمد بکار گیرند.

هوش ریاضی- منطقی: توانایی استفاده موثر از اعداد و توانایی استدلال بالا از نشانه های هوش منطقی است. افراد با هوش ریاضی بالا در طبقه بندی، استنباط، تعمیم و محاسبه قوی اند.

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 08:24:00 ق.ظ ]