برای دسترسی به نمونه بیشتر و به حد نصاب رسیدن نمونه پژوهش، پروندههای مراجعینی که طی سال ۹۲ تا ۹۳ به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند نیز بررسی شد و از بین آنها افرادی که دارای معیارهای ورود به پژوهش بودند، برای دعوت بهصورت تلفنی برای پژوهش، انتخاب شدند.
گروه بهنجار: افرادی هستند بدون گزارش سابقه فردی یا خانوادگی لکنت و اضطراب اجتماعی، بدون گزارش سابقه بیماری روانی و جسمی و عدم مراجعه به روانپزشک یا روانشناس که از بین کارکنان و دانشجویان دانشگاه خوارزمی کرج و تهران و مراجعه کنندگان به فرهنگسراها انتخاب شدند.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
هر سه گروه از لحاظ سن و سطح تحصیلات با یکدیگر همتا شدند. همچنین نبود عقب ماندگی ذهنی و اختلالات عضوی نظیر ضربه به سر، صرع، تشنج و تومور مغزی در کلیه آزمودنیها مورد توجه قرار گرفت و پس از ایجاد ارتباط و کسب رضایت شخصی افراد و ارائه توضیحات در مورد پژوهش، اجرا بصورت انفرادی در محیطی آرام صورت گرفت.
۳-۵٫ ابزارهای جمع آوری اطلاعات
در این پژوهش از پرسشنامه مصاحبهی بالینی ساختاریافته (SCID)، پرسشنامه راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان، نمایهی حافظه فعال، پرسشنامه کانون توجه، آزمون عملکرد مداوم (تهیه شده با بهره گرفتن از نرم افزار رایانهای) و پرسشنامه مشخصات جمعیت شناختی استفاده می شود. در ادامه به توصیف دقیقتر آنها میپردازیم:
پرسشنامه مصاحبهی بالینی ساختار یافته (SCID): مصاحبهی مزبور ابزاری انعطاف پذیر است که توسط فرست و همکاران تهیه شد و برای تشخیص گذاری اختلالهای عمدهی محور I استفاده می شود. ترن و اسمیت ضریب کاپای ۶۰ درصد را بهعنوان ضریب اعتبار بین ارزیابها گزارش کرده اند. شریفی و همکاران (۱۳۸۳)، در مطالعه ای این پرسشنامه را با روششناسی بین فرهنگی به فارسی ترجمه و بهوسیله یک مطالعه چند مرکزی، پایایی و قابلیت اجرای آن را سنجیدند. به طوریکه توافق تشخیصی برای اکثر تشخیصهای خاص و کلی متوسط تا خوب بود (کاپای بالاتر از ۶۰/۰). توافق کلی (کاپای مجموع) برای کل تشخیصهای فعلی ۵۲/۰ و برای نسخهی فارسیSCID را مطلوب گزارش کردند. بطوریکه نتیجه مطالعه آنها پایایی قابل قبول تشخیصهای داده شده با نسخهی فارسی SCID و قابلیت اجرای مطلوب آن را نشان داد که میتوان از این ابزار در تشخیصگذاریهای بالینی پژوهشی و آموزش استفاده کرد.
نسخهی فارسی پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان (CERQ-P): پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان توسط گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون (۲۰۰۱) در کشور هلند تدوین شده و دارای دو نسخهی انگلیسی و هلندی است. این پرسشنامه یک پرسشنامه چند بعدی است که جهت شناسایی راهبردهای مقابلهای شناختی افراد پس از تجربه کردن وقایع یا موقعیتهای منفی مورد استفاده قرار میگیرد (گارنفسکی و کرایج، ۲۰۰۷). بر خلاف سایر پرسشنامه های مقابلهای که به صورت آشکار بین افکار فرد و اعمال واقعی وی تمایز قائل نمیشوند، این پرسشنامه، افکار فرد را پس از یک تجربه منفی یا وقایع آسیب زا ارزیابی می کند. این پرسشنامه یک ابزار خود گزارشی است و دارای ۳۶ ماده و ۹ زیر مقیاس (سرزنش خود، سرزنش دیگران، نشخوار فکری، تلقی فاجعه آمیز، توسعه دیدگاه، تمرکز مجدد مثبت، ارزیابی مثبت، پذیرش، برنامه ریزی) میباشد. پاسخهای این پرسشنامه در یک پیوستار ۵ درجهای (همیشه، اغلب اوقات، معمولا، گاهی، هرگز) جمع آوری می شود. اجرای این پرسشنامه خیلی آسان است و برای افراد ۱۲ سال به بالا (هم افراد بهنجار و هم جمعیتهای بالینی) قابل استفاده میباشد. نمرهی کامل هر یک از خرده مقیاسها از طریق جمع کردن نمرهی مادهها به دست میآید. بنابرین دامنه نمرات هر خرده مقیاس بین ۴ تا ۲۰ خواهد بود. نمرات بالا در هر خرده مقیاس بیانگر میزان استفادهی بیشتر راهبرد مذکور در مقابله و مواجهه با وقایع استرس زا و منفی میباشد.
نتایج مطالعه حسنی (۱۳۸۹) نشان داد که ۹ خرده مقیاس نسخهی فارسی پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان همسانی درونی خوبی دارند (دامنه آلفای کرونباخ ۷۶/۰ تا ۹۲/۰ بود). نمرههای ماده و نمرههای کلی خرده مقیاسهای مطابق بهصورت معنادار همبسته بودند (۴۶/۰ r= تا ۷۵/۰r=) و ارزش ضرایب همبستگی بازآزمایی (۵۱/۰ تا ۷۷/۰) بیانگر ثبات مقیاس بود. نتایج تحلیل مولفهی اصلی از الگوی ۹ عاملی اصلی پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان حمایت کرد که ۷۴ درصد واریانس را تبیین میکرد. درجه روابط درونی بین خرده مقیاسها نسبتا بالا بود (۳۲/۰ تا۶۷/۰).
همچنین در مطالعه سامانی و صادقی (۱۳۸۹) در تحلیل عامل مرتبهی دوم بر روی عوامل اولیهی پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان، دو عامل کلی به نامهای راهبردهای سازشیافته (تمرکز مجدد مثبت/ برنامه ریزی و ارزیابی مثبت/توسعه دیدگاه) و راهبردهای سازشنایافته (سرزنش خود، سرزنش دیگران، نشخوار فکری، تلقی فاجعه آمیز و پذیرش) در نظم جویی شناختی هیجان حاصل گردید که در این مطالعه، این دو عامل مطالعه میگردد. ضریب آلفا برای عامل سازش نایافته در مطالعه سامانی و صادقی (۱۳۸۹)، ۷۴/۰و برای عامل سازش یافته ۹۰/۰ و ضریب بازآزمایی برای این عوامل به ترتیب ۸۵/۰و ۸۹/۰ گزارش شده است.
سازندگان این پرسشنامه پایایی آن را از طریق آلفای کرونباخ برای راهبردهای سازش یافته ۹۱/۰، راهبردهای سازش نایافته ۸۷/۰ و کل پرسشنامه ۹۳/۰ گزارش کرده اند. پیوسته گر و حیدری (۱۳۸۵، به نقل از قاسم زاده و نساجی و همکاران، ۱۳۸۹) همسو با یافته های فوق ضرایب بالایی را گزارش کرده اند.
نمایهی حافظه فعال (WMI): یکی از زیر مقیاسهای مقیاس حافظه وکسلر (ویرایش سوم) و خود شامل دو خرده مقیاس است. توالی عدد- حرف که تکلیفی آوایی است و در آن حافظه فعال شنیداری اندازه گیری می شود؛ و فراخنای فضایی که تکلیفی بصری است و حافظه فعال فضایی را میسنجد (وکسلر، ۱۹۹۷). خرده مقیاس توالی عدد – حرف شامل ۷ماده است و هر ماده متشکل از سه کوشش است. این خرده مقیاس، مجموعهی در هم ریختهای از اعداد و حروف برای آزمودنی قرائت می شود و آزمودنی باید بصورت ذهنی، ابتدا اعداد را به ترتیب از کوچک به بزرگ و سپس حروف را به ترتیب حروف الفبا مرتب نموده و بازگو نماید. خرده مقیاس فراخنای فضایی، دارای دو زیر مقیاس است: فراخنای فضایی مستقیم (روبه جلو) و فراخنای فضایی معکوس. هر کدام از این مقیاسها متشکل از هشت ماده هستند که هر ماده شامل دو کوشش است. برای اجرای این خرده مقیاس از صفحهای استفاده می شود که روی آن ۱۰ مکعب نصب شده است. روی بُعدی از مکعبها که رو به آزمونگر قرار میگیرد، اعداد ۱ تا۱۰ حک شده است (آزمودنی اعداد را مشاهده نمی کند). روش کار در فراخنای فضایی مستقیم به این صورت است که ابتدا آزمونگر مکعبها را به ترتیبی که در دستور العمل اجرا آمده است لمس می کند و آزمودنی باید همان عمل را عینا تکرار کند؛ یعنی مکعبها را به همان ترتیبی که آزمونگر لمس کرده است، لمس کند. اما در فراخنای فضایی معکوس آزمودنی باید عکس عمل آزمونگر را انجام دهد، به این معنی که مکعبها را از آخر به اول لمس نماید. آزمودنی برای هر کوشش درست نمره ۱ و برای هر کوشش نادرست نمره صفر میگیرد. به این ترتیب نمره آزمودنی در هر زیر مقیاس بین ۰ تا ۱۶ و در مجموع بین ۰ تا ۳۲ است.
نمرهی کل نمایهی حافظه ی فعال از حاصل جمع نمرات خرده مقیاس های توالی عدد- حرف و فراخنای فضایی به دست می آید و نمره ایست بین ۰ و ۵۳٫ روایی و پایایی مقیاس حافظه فعال وکسلر در بین دانشجویان دانشگاههای تهران توسط ساعد (۱۳۸۶) محاسبه شده است. براساس داده های این پژوهش ضریب پایایی خرده مقیاسهای توالی عدد-حرف و حافظه فضایی و کل مقیاس با روش آلفای کرنباخ به ترتیب ۷۴/۰، ۷۹/۰ و ۸۰/۰ و با بهره گرفتن از روش دونیمه کردن به ترتیب ۷۵/۰، ۷۶/۰ و ۷۸/۰ میباشد. روایی این آزمون در مطالعه ساعد (۱۳۸۶) با دو شیوه محاسبه گردید: روایی ملاکی: همبستگی زیر مقیاس حافظه فعال با خرده مقیاسهای کلامی، غیرکلامی و شاخص کلی مقیاس هوش بزرگسالان وکسلر به ترتیب عبارت است ۵۹/۰، ۶۱/۰ و ۶۵/۰٫ روایی سازه: این زیرمقیاس با سایر زیرمقیاسهای مقیاس حافظه وکسلر همبستگی معنیدار دارد (p>01/0): ضرایب همسبتگی آن با حافظه شنیداری فوری، حافظه دیداری فوری، حافظه شنیداری تاخیری، حافظه دیداری تاخیری و حافظه عمومی به ترتیب عبارت است از۴۰/۰، ۲۸/۰، ۴۰/۰، ۳۲/۰ و ۴۱/۰٫
پرسشنامه کانون توجه (FAQ): این پرسشنامه دارای دو زیر مقیاس پنج گویهای است: ۱-مقیاس کانون توجه متمرکز برخود (FAQ Self) و ۲- مقیاس کانون توجه بیرونی (FAQ External) (وودی، چامبلس و گلاس، ۱۹۹۷). آزمودنیها به گویه های پرسشنامه برپایه تصور تعامل اجتماعی پیشین پاسخ میدهند. هر گویه شامل یک مقیاس پنج درجهای است که نشان میدهد تا چه اندازه کانون توجه آزمودنی با عبارتها هماهنگ است. نمرههای هر زیر مقیاس با میانگین پنج گویه محاسبه می شود. ضریب آلفای کرونباخ برای زیر مقیاسهای پرسش نامهی کانون توجه متمرکز برخود و پرسشنامه کانون توجه بیرونی به ترتیب برابر ۷۶/۰ و ۷۲/۰ گزارش شده است (همان منبع قبلی). وودی و همکاران (۱۹۹۷) روایی سازهای این مقیاس را با بهره گیری از تحلیل مولفه های اصلی بررسی نموده و ساختار دو عاملی را تائید نمودند. برای تعیین شمار عاملها در پرسشنامه کانون توجه، نمودار ارزش ویژهی همهی عاملها ترسیم گردید و مقدار ضریب KMO برابر با ۸۰/۰ و آزمون بارتلت از نظر آماری معنیدار بود (p<0/001). برپایه نمودار اسکری و به کمک روش چرخش واریماکس دو عامل استخراج گردید که به ترتیب دارای ارزش ویژه ۹۴/۳ و ۸۶/۱ بودند و جمعا ۰۸/۵۸% واریانس را تبیین کردند. در بررسی انجام شده (همان منبع قبلی) عاملهای اول و دوم به ترتیب کانون توجه بیرونی و کانون توجه متمرکز بر خود نام گذاری گردیدند. پایایی پرسش نامه نیز به روش ضریب همسانی درونی بر حسب آلفای کرونباخ برای زیرمقیاسهای پرسش نامهی کانون توجه متمرکز برخود و کانون توجه بیرونی به ترتیب برابر با ۷۵/۰ و ۸۶/۰ بود.
آزمون عملکرد مداوم (CPT): این آزمون یک تکلیف دیداری حرکتی است و برای اندازه گیری فرایند توجه استفاده می شود (بک، ۱۹۵۶). در این آزمون محرک هدف روی صفحه و بطور تصادفی در میان محرکهای مختلف به نمایش گذاشته می شود و به آزمودنی آموزش داده می شود تا هنگام ظاهر شدن هدف، تکمهای را فشار دهد.
در پژوهش حاضر، گونهای از آزمون عملکرد مداوم، با این مشخصات بکار رفت: آزمون عملکرد مداوم تهیه شده با بهره گرفتن از نرم افزار رایانهای که توسط یک کارشناس رایانه نوشته شده است، اجرا میگردد و اجرای برنامه نیازمند حداقل اطلاعات رایانهای است. در واقع در پژوهش حاضر، فرم فارسی این آزمون که توسط هادیانفرد و همکاران در سال ۱۳۷۹ تهیه شده است، مورد استفاده قرار گرفت. فرم فارسی این آزمون که از طریق رایانه اجرا می شود، دارای ۱۵۰ عدد فارسی به عنوان محرک است. از این تعداد ۳۰ محرک (۲۰درصد) به عنوان محرک هدف میباشند. فاصلهی بین ارائه دو محرک ۵۰۰ میلی ثانیه و زمان ارائه هر محرک ۱۵۰ میلی ثانیه است. آزمودنی قبل از ورود به مرحله اصلی، مرحله تمرینی را میگذراند و در ابتدا توضیحی با این محتوا برای وی نشان داده می شود: “این برنامه یک آزمون دقت است. روی صفحهی رایانه بطور پی در پی اعداد متفاوتی ظاهر می شود و شما باید با دقت به آنها نگاه کنید. هر وقت عدد ۴ را دیدید به سرعت روی کلید Space فشار دهید. همچنین مراقب باشید وقتی اعداد دیگر روی صفحهی نمایش ظاهر می شود، روی کلید Space فشار ندهید.”
هادیانفرد و همکاران (۱۳۷۹) ضریب پایایی فرم فارسی این آزمون را از طریق بازآزمایی با فاصلهی زمانی ۲۰ روز روی ۴۳ دانش آموز پسر دبستانی برای قسمت های مختلف در دامنهای بین ۵۹/۰ تا۹۳/۰به دست آوردند که تمام ضرایب محاسبه شده، معنادار بودند. همچنین آنها روایی مطلوبی را از طریق روایی سازی ملاکی برای این آزمون گزارش کرده اند.
پرسشنامه مشخصات جمعیت شناختی: اطلاعات مربوط به سن، جنس، سطح تحصیلات و سابقه بیماری روانی یا جسمی و سابقه فردی یا خانوادگی لکنت را شامل می شود و در مورد افراد مبتلا به لکنت علاوه بر این موارد شامل شاخص های انتخاب شدن برای ورود به پژوهش که بهوسیله خودگزارش دهی تعیین میشوند، نیز می شود.
۳-۶٫ روش اجرای آزمونها
اجرای کامل آزمونها در یک جلسهی ۲۰ الی ۳۰ دقیقهای انجام پذیرفت. پس از آشنایی با آزمودنی و بیان توضیحات کلی درباره اهداف و چگونگی انجام کار و کسب رضایت از وی برای همکاری، به اجرای آزمونها پرداخته میشد. در گروه افراد مشکوک به اختلال اضطراب اجتماعی، مصاحبهی SCIDبه عنوان تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی اولین ابزاری بود که به اجرا در میآمد. لازم به ذکر است که از بین افراد این گروه، کسانی که معیارهای این مصاحبه را برای تشخیص برآورده نمیکردند، از نمونه کنار گذاشته شدند. در ادامه به اجرای بقیهی آزمونها و با توجه به شرایط اجرایی خرده مقیاسها پرداخته میشد. لازم به ذکر است که همین روند برای گروه مبتلا به لکنت و افراد سالم بهکار برده شد به طوریکه یک فرد مبتلا به لکنت با بهره گرفتن از مصاحبهی SCID و براساسDSM-V، تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی دریافت کرد و از نمونه کنار گذاشته شد.
۳-۷٫ روش تجزیه و تحلیل
پس از اجرای کامل آزمونها و تکمیل نمونهها، آزمونها به دقت نمرهگذاری و داده های خام برای تجزیه و تحلیل وارد نرم افزارSPSS 19 شدند. بهمنظور تحلیل توصیفی داده ها از آزمونهای تحلیل واریانس یک راهه و آزمون خی۲ استفاده شد و بهمنظور تحلیل استنباطی داده ها از تحلیل واریانس یک راهه، تحلیل واریانس چند متغیری، آزمون خی۲، آزمون کولموگروفاسمیرنوف، آزمون لون، آزمون تعقیبی توکی و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد.
فصل چهارم: یافتههای پژوهش
۴-۱٫ مقدمه
در این فصل داده های پژوهش با بهره گرفتن از آزمونهای مناسب تحلیل شده است. ابتدا، یافته های توصیفی و سپس یافته های استنباطی جهت ارزیابی فرضیه ها ارائه میشوند.
۴-۲. یافته های توصیفی
در این بخش اطلاعات جمعیتشناختی و یافتههای توصیفی متغیرهای مورد مطالعه به تفکیک گروه (سه گروه بهنجار، مبتلا به لکنت و مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی) ارائه شده است.
جدول ۱-۴: اطلاعات مربوط به سن نمونه مورد مطالعه به تفکیک گروهها
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
گروه تعداد حداقل حداکثر میانگین انحراف معیار
گروه بهنجار ۳۰ ۱۷ ۳۶ ۱۳/۲۶ ۰۳/۵
گروه مبتلا به لکنت ۳۰ ۱۸ ۳۹ ۶۰/۲۶ ۲۷/۵
گروه اضطراب اجتماعی ۳۰ ۱۸ ۳۹ ۴۷/۲۶ ۲۱/۷
بر اساس اطلاعات جدول ۱-۴، میانگین سنی سه گروه نزدیک به هم است. نتیجه تحلیل واریانس یکراهه نیز نشان داد که تفاوت معناداری بین گروهها وجود ندارد و میتوان آن ها را از نظر سنی همگن دانست.
جدول ۲-۴: توزیع مدرک تحصیلی در گروههای مورد مطالعه
حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق مح
موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 10:34:00 ب.ظ ]