تاثیر تبلیغات تلویزیون بر واکنش های هیجانی و تمایل به برنامه ریزی رفتاری مشتریان بیمه (مورد مطالعه بیمه ایران)- قسمت ۶ | ... | |
بازاریابی مکان: یکی از مهمترین منابع درآمد بسیاری از کشور ها یا شهر ها جذب توریست یا گردشگر است. توانایی در بازاریابی مکانها ، بناها ، ساختمانهای تاریخی و تفریح گاه ها ، نیازمند آشنایی با فعالیت های بازاریابی ویژه ای است که افراد خاصی می طلبد. بازاریابی مکان یعنی تمام فعالیت های مربوط به آگاه کردن، جلب نظر مردم و جذب آنها و تغییر طرز تلقی آنها از مکانها و امکانات یک شهر، منطقه یا کشور. شامل بازاریابی مکان های تجاری و بازاریابی توریسم.
بازاریابی رابطه مند[۱۰]
بازاریابی رابطه مند مبتنی بر اداره کردن روابط مشتری است . اغلب بازاریان بیان می کنند که آنها به بازاریابی رابطه مند توجه دارند و باور دارند که تلاشهای بازاریابی شان رابطه گراست، بدون اینکه مطمئن شوند مشتریان هم همین نظر را دارند، یک رابطه می تواند تنها موقعی که همه یا حداقل بیشتر مشتریان مهم تماس برقرار می کنند و هنگامی که تعاملات رابطه گرا هستند توسعه یابد و زمانی که یک رابطه توسعه می یابد که یک مشتری چند بار از فروشنده خریداری کند. یک رابطه به یک نگرش مربوط می باشد بطوریکه یک شخص و گروهی از افراد احساس می کنند یک چیزی وجود دارد که آنها را به طرف دیگری سوق دهد، در این صورت امکان ندارد که این رابطه به اسانی از بین برود. رابطه باید بوسیله عرضه کننده یا ارائه دهنده خدمت ارسال شود، از این رو یک شرکت باید فرایند ارتباطات و تعامل را ایجاد کند که یک رابطه را تسهیل بخشد. اما این مشتری است نه یک شرکت که تعیین می کند آیا یک رابطه توسعه یافته است یا خیر.
بازاریابی سنتی
در بازاریابی سنتی فرد تمایل به انجام یک فروش به شیوه رایج و مرسوم عرف جامعه می نماید. و احتمالا ممکن است دیگر ارتباطی با مشتری خویش نداشته باشد. بطور کلی ویژگیهای بازاریابی سنتی را می توان در چند مورد زیر برشمرد:
بازاریابی معاصر
در چند سال اخیر مدیریت ارتباط با مشتری به پدیده ای جدی و فراگیر تبدیل شده است و شرکتها بیش ار پیش به آن بها می دهند. افزایش رقابت شرکت ها در مشتری یابی برای محصولات و خدماتشان و همچنین افزایش قدرت مشتری در دنیای رقابتی امروز سبب شده است که شرکت ها نه تنها بدنبال مشتریان جدید باشند بلکه در حفظ و نگهداری مشتریان قبلی خود نیز کوشا باشند. دسترسی کامل و آسان به اطلاعات متنوع و جدید در زمینه محصولات شرکت ها و خدماتشان و همچنین کاهش قیمت ها برای جذب خریدار موجب افزایش قدرت خریدار در بین خریدار و فروشنده شده است. تحت این شرایط مشتریان آگاه تر،حق انتخاب و قدرت تصمیمگیری بیشتری خواهند داشت و هر چه که دانش آنها از محصولات و خدمات شرکت ها بیشتر می شود، سطح انتظارات آنها بیشتر می شود که این خود بر اهمیت ایجاد ارتباطی نزدیک و مداوم با مشتریان می افزاید(پرهیزی گشتی،۱۳۸۱: ۳۶-۳۵).
بازاریابی مبتنی بر رابطه
بازاریابی مبتنی بر رابطه مستلزم ایجاد، حفظ و تقویت روابط قوی با مشتریان است. از نظر زمانی بازاریابی مبتنی بر رابطه به نوعی بلندمدت است. هدف این است که برای دوره های بلندمدت خدمات با ارزش به مشتری ارائه گردد و موفقیت شرکت را بر مینای رضایت مشتری در بلندمدت اندازه گیری کرد. بازاریابی مبتنی بر رابطه ایجاب می کند که همه واحدهای شرکت به صورت یک تیم بازاریابی همکاری کنند و خدماتی را به مشتریان بدهند، این کار مستلزم ایجاد روابط در همه سطوح (اقتصادی، اجتماعی) است که در نتیجه وفاداری مشتری به شدت تقویت می شود. با توجه به بازار هدف، شرکت ها با مشتریان خود روابط متفاوتی را برقرار می کنند. امروزه شرکت ها به شیوهای فزاینده می کوشند تا برای نگهداری مشتریان و افزایش وفاداری آنها برنامه هایی را به اجرا درآورند، شرکت ها علاوه بر ارائه ارزش بسیار بالا به مشتریان و تامین رضایت آنان از انواع ابزارهای بازاریابی استفاده می کنند تا با مصرف کنندگان روابطی قوی ایجاد کنند(پرهیزی گشتی، ۱۳۸۱: ۳۵).
مزایای بازاریابی
بازاریابی رابطه مند در دهه ۱۹۸۰ به عنوان یک نظریه متداول بازاریابی به ویژه در صنعت خدمات که از ماهیتی رابطه ای برخوردار است، پدیدار گردد در صنعت بانکداری وش و همکارانش[۱۱] با بازاریابی رابطه مند را به عنوان فعالیت ها و اقدامات صورت گرفته بانک ها به منظور جذب ، نگهداری و ارتقاء روابط با مشتریان سودآور تعریف کردند(Leverin & Liljander,2006:232).
مفهوم تبلیغات
تبلیغ و تبلیغات یکی از موضوعاتی است که امروزه تمام مردم جهان حتی در دوردست ترین نقاط با آن آشنا و در ارتباطند و از آن تأثیر می پذیرند. در واقع تبلیغ یک پدیده اجتماعی است که برگرفته از یک نیاز اجتماعی است و در بردارنده هدفی اجتماعی می باشد. بنابراین شرایط جامعه زمینه را برای به وجود آمدن پدیده تبلیغ فراهم می کند. پدیده تبلیغ به عنوان یکی از اجزاء مؤثر جامعه، نقش اساسی در ایجاد و بالفعل کردن نیاز دارد. کارکرد جدید این پدیده، تولید نیاز است که می تواند در جهات مثبت و منفی استفاده گردد. این پدیده اجتماعی امروزه به شکل جزئی جدایی ناپذیر از زندگی بشری درآمده که در تمام نقاط کره خاکی آثار آن به چشم می خورد.(اسدی، ۱۳۸۰، ص ۲)
تاریخچه تبلیغات
تبلیغات در زمان قدیم در مقایسه با تبلیغات امروزی خیلی ساده بود، با وجود این، هدف اساسی از آگهی همان بود که امروزه هم هست و بدین معنی که منظور از آن، ایجاد ارتباط برای دادن اطلاعات و ایده ها به گروهی از مردم بود که موجب تغییر یا تقویت رفتار آنها بشود، اطلاعات ما از تبلیغات در زمان های قدیم خیلی ناقص و مبهم است.
علایم تجاری : افتخار و غروری که استادکاران در زمان قدیم داشتند آنها را تشویق می کرد که علامت مشخصی از خودشان روی مصنوعاتشان مانند کاسه و یا کوزه سفالی و غیره بگذارند. همین که کار یکی از استادکاران مورد توجه مردم قرار می گرفت همیشه به علامت اختصاری او در موقع خرید توجه می کردند و این شهرت زبان به زبان می گشت. امروزه نیز علایم تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.
نشان ها و تبلیغ روی دیوار ها : وسیله دیگر تبلیغات، جملاتی بود که بر روی سنگها و دیوارهای جنب محلی که اجناس مختلف به فروش می رسید، نوشته می شد و اجناس مورد نظر را تمجید و تحسین می نمود و تقریباَ مانند تبلیغات روی دیوارها و تابلوهای بالای مغازه های امروزی بود.
کاوشهایی که در شهر پمپئی به عمل آمده نشان داده است که هر دکان کوچکی یک نوشته ای روی دیوار جنب در ورودی مغازه داشته است که رهگذران را راهنمایی می کرده است که از دکان چه اجناسی می توانسته اند بخرند . این روش نوشتن روی دیوار کم کم پیشرفت نمود و تبدیل به آویزان کردن تابلویی در محل مخصوص در کوچه ها و خیابان ها گردید. آویزان کردن این تابلوها به قدری زیاد شد که مثلاَ، اگر شخصی می خواست خانه خودش را نشان دهد تابلویی آویزان می کرد که منزل او سه کوچه پایین تر، دست چپ است و از این جهت به عنوان نمونه دولت انگلستان قوانینی برای به کار بردن تابلو وضع کرد . امروزه این تابلوها تبدیل به تابلو های متنوع و روشن و حتی نئون شده است.
[سه شنبه 1400-01-24] [ 10:04:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|